Thursday 21 November 2013

Valhalla café # 5: Interview with Mathias Henriksson (Letum)

Interview with Mathias Henriksson (Letum) 2013 - November.

Swedish translation by J. Levin

Angela.
Det här är Son Angela från Valhalla Festival, idag är jag här i Örebro med Mathias från Letum, hej!


Mathias. Hej!


A. Jag är lite nyfiken på ditt projekt, kan du berätta hur det kom sig att du började göra musik?


M. Ja, jag har alltid varit intresserad av datorer, och på den vägen fick jag ockå upp ögonen för elektronisk musik. Det var så jag själv började komponera musik på min dator, och spela in på den… det här var för 20-25 år sedan så tiden går!


A. Och vad betyder namnet Letum? Är det relaterat till döden?


M. Ja precis, jag har använt det namnet på mitt porjekt länge. Jag och en vän hittade ordet Letum i en latinsk ordbok och jag tyckte det lät ganska trevligt – så det fick det bli.


A. Apropå döden, har du själv någon tro på en annan värld, ett liv efter detta?


M. Jag är inte alls religiös på något sätt, men jag gillar tanken på något att tro på i livet – något som jag också sjunger om på några låtar.


A. Håller du på med några andra slags kreativa aktiviteter, eller samarbetsprojekt?


M. Jag hade ett elektronisk projekt tilsammans med en vän för några år sedan, men det var länge sedan vi spelade in något nytt, vi börjar bli gamla och trötta!


A. Så vad gör du när du inte spelar in musik för Letum, har du någon hobby?


M. Inte direkt, har man hus så har man tillräckligt mycket att göra ändå… Men jag sportar lite och jag har en egen datafirma sedan 10 år, den tar också mycket av min tid. Dessutom gillar jag att se på film.


A. Aha, så vilken typ av film föredrar du?


M. Jag gillar film från hela världen, det blir mycket action och thriller… jag uppskattar det mesta som har mening och är välgjort.


A. Mathias jag har hört att du förbereder en ny skiva?


M. Ja, det stämmer, det har gått sakta men nu är allt äntligen klart. Jag hade tänkt ha en ny platta klar ganska snart efter den förra som kom 2006, men saker drog ut på tiden. Kanske kan vi ha releasepartyt på The Valhalla Festival!


A. Tack så mycket för din tid, hoppas allt går bra med musiken och livet – vi ses i april!


M. Tack!



Audio interview (English) link below:


https://soundcloud.com/thevalhallafestival/valhalla-caf-5-interview-with




( In Italiano)



Son Angela: Come hai iniziato ? Mathias “Letum”: Molti anni fa mi occupavo di computers e scoprii la Computer Music, poi inziai a creare e registrare nel computer (25 anni fa !).
Son: Da cosa viene la parola Letum ? Letum: E' un nome che ho da tempo, viene dal Latino, lo trovai in un libro in Latino e mi piacque subito.
Son: Letum è collegato alla morte, credi che ci sia qualcosa dopo la morte ? Letum: Non credo in nessuna religione...anche se mi piace credere che ci siano dei significati profondi nella vita e ciò emerge anche in alcuni dei miei brani.
Son: Hai altre collaborazioni musicali e quali sono i tuoi hobbies ? Letum: Ho avuto una collaborazione di musica elettronica con un mio amico, in alcuni brani mettevo la voce ma non realizzammo nulla (peraltro ci stiamo invecchiando parecchio!). Faccio sport...ho un'attività che si occupa di computers e che assorbe molto del mio tempo (nello specifico aiutiamo gli altri coi loro computers)...ad esempio mi piacciono i films !
Son: Quali in particolare ? Letum: Mi piacciono films da tutto il mondo, specie quelli d'azione, i thrillers e quelli che hanno qualcosa da dire, ben realizzati e con una bella fotografia...
Son: Ho sentito che farai un nuovo album... Letum: E' da tempo che lo sto preparando, tra i due precedenti passarono cinque anni, questa volta dall'ultimo sono già passati sette anni, ma è tutto pronto e per il Valhalla Festival dovrebbe essere disponibile !

Audio interview (English) link below:

https://soundcloud.com/thevalhallafestival/valhalla-caf-5-interview-with




Photography by J. Levin



No comments:

Post a Comment