Tuesday 3 September 2013

Valhalla café # 1: Interview with Peter Andersson (Raison d’être)

Interview with Peter Andersson (Raison d’être) 2013-02-16

Swedish translation by J. Levin

A. Hej, det här är Son Angela från The Villa Festival, idag är jag här med Peter Andersson från och jag har några frågor.

P. Hej!
A. Jag undrar hur det kom sig att du startade ditt projekt Peter, vad hade du för idéer och inspirationer i början?
P. Jag började göra musik några år innan Raison d’être fanns, 1988 när jag köpte en billig keyboard och började experimentera – det var då mitt musikaliska skapande föddes. Jag hade redan i 9-10 års åldern en slags längtan att bli popstjärna och bli rik, känd, få alla tjejer… Men snart insåg jag att det nog inte var min grej, snarare än en vild önskan om stjärnstatus blev det snarare så att jag kände ett inre behov att göra musik, istället för att skriva poesi eller måla…När jag bodde hemma i Boxholm var jag inte särskilt intresserad av att umgås med vänner eller vara ute, jag höll mig mest i mitt rum och lekte med mina ’leksaker’.. Haha, nej det är inte som det låter, eller kanske jo förresten! Min keyboard var min käraste ägodel, precis som andra hade sina mopeder. När jag började lyssna på elektronisk musik i början på 80-talet, mycket tack vare min äldre bror som hade en stor skivsamling, tyckte jag att den var perfekt för mig att drömma mig bort till, band som Kraftwerk och Tangerine Dream... Men jag insåg snart att jag ville skapa någonting som var ännu mer perfekt, som var mer personligt.De första åren av skapande ägnade jag mest åt att experimentera med min keyboard och vanliga kassettbandspelare. 1991 startade jag RD och köpte lite mer utrustning som synthesizers och en dator och började arbeta mer seriöst och konceptbaserat.
A. Hur kom du på namnet Raison d’être? Är det relaterat till CG Jungs koncept om det medvetna och det omedvetna?
P. Ja, det är kanske inte riktigt ett koncept men jag tog namnet efter Jung i samband med att han talar om något som kallas ’individuation of the self’ och han talar om den processen som ’the raison d’être of the self’. Numera relaterar jag inte så väldigt mycket på det, även om det är en livslång process som jag tror på.
A. Har du några planer på att släppa nytt material?
P. Ja, jag har många planer, sedan flera år tillbaka har jag haft planer på att skapa ett digitalt arkiv över allt jag spelat in sedan 1991. Det har tagit lång tid att återskapa alla ljud och arrangemang från gamla sequencerdata och kassettband, eftersom jag inte hade råd att spara allt på diskett på den tiden - och ljudkvalitén har inte alltid varit den bästa heller.
A. Kan du berätta något om dina sidoprojekt och samarbeten med andra artister?
P. Ja, jag har flera projekt tillsammans med andra. Boxholm är ett projekt jag har tillsammans med Lina från Deutsch Nepal. Idén kom ganska naturligt eftersom vi båda heter Peter Andersson, vi båda kommer från just orten Boxholm, och vi håller båda på med liknande industri/dark ambient musik så Lina kunde helt enkelt inte säga nej. Vi har släppt flera skivor och har väldigt kul ihop, mycket drickande inblandat!Sedan har jag haft ett projekt som heter Stratum Terror med Tobias Larsson, men det är numera nedlagt. Han håller på med mer metal nuförtiden, men när vi jobbade ihop så hann vi släppa 5-6 album. Det är mera något slags harsh noise, industrial… min mer galna sida. Sedan har jag haft flera andra sidoprojekt också, men inget som är aktuellt just nu.
A. Ok, tack Peter!


Audio Interview in English below the 
link:

Valhalla café # 1 Audio Interview on Soundcloud


[Italiano]


A. Quando iniziasti il tuo progetto raison d'etre ? Fonti d'ispirazione ?

P. Iniziai prima di raison d'etre nell'ottantotto con una tastiera semplicissima e ancor prima da bambino (7/8/10 anni) volevo diventare un musicista (magari famoso con soldi e ragazze) per poi invece, crescendo, ricercare la sola qualità. Quando incominciai con la tastiera ritornò quell'interesse per l'elettronica che ascoltavo già da un po' di anni attraverso i dischi di mio fratello maggiore (dei primi anni ottanta come Tangerin Dream / Kraftwerk e poi Industriale come SPK/ T.G.), cose che mi rilassavano e piacevano. Col passare del tempo mi accorsi però che quegli ascolti non erano sempre belli (solo la metà di un album poteva convincermi). Volli creare qualcosa di personale, qualcosa di bello e dalla musica avrei tratto anche beneficio in un senso più ampio. Durante quei primissimi anni non sentivo il bisogno di uscire ne di comprare beni utili : la tastiera era ciò che avevo d'importante ! All'inizio (per i primi tre anni) usavo comunissimi registratori su nastro (tapes) che nemmeno funzionavano bene (provai anche a sistemarli un po') tant'è che dei sottofondi potevano cambiare di velocità ad ogni nuovo ascolto (della cassetta). La vera e propria produzione musicale giunse col supporto dei computers ed altre macchine.
A. Il nome del progetto viene dal Dottor Jung ?
P.Ebbi l'idea dalla lettura di suoi libri e sarebbe “ l'individuazione del se”... agli inizi dei novanta ciò era più importante di quanto lo sarebbe per me oggi...anche se quella ricerca potrebbe durare tutta una vita !
A. Quale prossime uscite discografiche hai in preparazione ?
P. Sarebbe una specie di “archivio multitraccia”, ovvero una raccolta di tutto ciò che ho composto dal novantuno, cosa che richiede tempo, come recuperare materiale non completamente “salvato”..dati su sequencers...e poi campioni (samples) registrati su cassetta (farlo su dischi sarebbe costato troppo) che ad ogni uso perdevano di qualità ... “restauri” da sorgente di bassa qualità !
A. Collaborazioni in atto ?
P. Assieme a Deutsch Nepal Bocksholm (dalla stessa città da cui entrambi proveniamo Boxholm), abbiamo anche gli stessi nomi e cognomi, facciamo la stessa musica (Industrial Dark Ambient), insomma nata un po' per scherzo, la cosa, procede bene... grandi bevute ! Poi con Tobias Larsson (che si occupa di Metal) Stratvm Terror che in questo caso sarebbe Harsh Noise (al sesto lavoro). Ci sarebbero tante altre collaborazioni, ma ne parleremo un'altra volta !
A. Arrivederci, grazie Peter!


Intervista audio in Inglese:

Valhalla café # 1 Audio Interview on Soundcloud







1 comment: