Thursday 12 September 2013

Valhalla café # 3: Interview with Drakhon and K. Meizter (Beyond Sensory Experience)

Interview with Drakhon and K. Meizter (Beyond Sensory Experience) 2013-02-16

Swedish translation by J. Levin


Angela. Det här är Son Angela från The Villa Festival, idag är jag här i Stockholm med  Drakhon och K. Meizter från Beyond Sensory Experience, hej!
Drakhon. Hej!
A. Jag undrar angående ert projekt, kan ni berätta om hur ni träffades och hur det startade?
D. Vi träffades för tolv år sedan, 2001. Jag var aktiv i olika musikaliska projekt sedan tidigare när Tobias och jag började spåna lite om hur vi skulle kunna göra något ihop. Vi testade olika ideer, men det var 2002 som vi började med dark ambient som vårt huvudsakliga ramverk. Men vi hade väldigt annorlunda ideer då och experimenterade väldigt mycket med att hitta vårt uttryck.
A. Och vilka ideer och vilken filosofi är det som ligger bakom BSE?
D. Det är en stor fråga. Det vi ville ha när vi startade var ett slags musikaliskt ramverk, en vid kreativ plattform för BSE. Så när vi spelar live exempelvis försöker vi tänka väldigt noggrant på såväl musikalsikt som det visuellt uttryck och få dem att harmoniera och vara unika…
K. Ja på ett sätt är BSE också ett koncept, för en massa saker. Det är framför allt musik, än så länge, men ingen vet i vilken riktning vi kommer att röra oss i framtiden.
D. Vi har gjort en kortfilm också, som visades på en filmfestival, baserad på vår musik. Musiken är vårt fokus men vi vill infoga mycket annat också, på ett uttänkt sätt förhoppningsvis.
A. Nu bor ni i Stockholm, finns det andra platser som har inspirerat och påverkat er? Var i Sverige kommer ni ifrån?
K. Vi kommer båda från små städer, i likhet med många andra musiker i genren, och det handlar delvis om att det inte finns så mycket annat att göra på sådana ställen. För min del handlade mycket om att pyssla och experimentera med datorer i början, rena ljudexperiment om du vill, och det har kommit till uttryck i BSE.
D. Ja, K. Meizter är från Strängnäs som är en liten ort, och jag är från Karlskoga som är ännu mindre, och där pysslar man antingen med sport eller musik! Det finns liksom inget annat att göra. Antingen hänger man med ’innegänget’, eller så hänger man med ’independentgänget’ beroende på vilken musik man spelar. Jag spelade gitarr i ett metalband när jag träffade några killar som spelade synth/EBM, och de i sin tur experimenterade med mycket industri-influenser som var nytt för mig – så vi bildade ett crosss-over band. Så det var någon gång 1993-94 som jag började lyssna på industri, noise och sådant, och något år senare även dark ambient. Jag minns att jag lyssnade mycket på tyska ambientband som bl a Pete Namlook som gick bort tragiskt förra året, han var en stor förebild för mig. Det var ungefär vid den tiden som jag började med liknande musik själv och hitta mitt eget uttryck.
Runt millenieskiftet flyttade jag till Uppsala som är en studentstad, innovativ och mer iderik på ett sätt. Det var där jag mötte K.Meizter, började experimentera med musik, och dess relation till teknik och vetenskap, och så småningom skapade vårt aget uttryckssätt.
A. Jag har noterat att väldigt många dark-ambient artister kommit från Sverige, är ni bekanta med några dem och har ni samarbetat med några av dem?
D. Jag har samarbetat med en del från min hemstad Karlskoga, och vi känner en del folk från Linköping och Mjölby via skivbolaget Cold Meat Industry, men vi har inte direkt samarbetat med någon av dem. Som BSE har vi samarbetat en del med Nordvargr (MZ.412) och Moljebka Pulse, så det är mycket en fråga om vilka man känner och delar värderingar med. Jag var i USA och träffade Cordell Klier, glitch-artisten, och vi gjorde en del grejer tillsammans... men det är också så att sidoprojekt tar tid och energi från huvudprojektet, så nu har vi valt att fokusera på vårt arbete med BSE.
A. Tack så mycket för intervjun – lycka till och vi ses 2014!
** Audio Interview below the link

Valhalla café # 3 Audio Interview on Soundcloud
[ Italiano ]

Son Angela. Come vi siete conosciuti ?
Beyond Sensory Experience. Ci siamo conosciuti 12 anni fa...nel 2001...venivo da altri progetti musicali, parlavamo assieme di varie idee per la musica e provammo varie cose sino al 2002 quando la Dark Ambient diventò per noi il contesto espressivo principale, senza fermarci però, infatti altre idee musicali ci portarono a continuare nella sperimentazione per trovare ciò che volevamo davvero suonare.
A. Cosa significa Beyond Sensory Experience ?
BSE. E' un ampio contesto dove piani creativi si combinano e, durante il concerto, le immagini assieme alla musica fanno vivere un momento unico. Si tratta sopratutto di musica che sin da quando iniziammo voleva però interagire anche con altre espressioni artistiche...ad esempio, realizzando un cortometraggio basato sulla nostra musica, abbiamo partecipato ad un festival di cortometraggi.
A. Oggi vivete a Stoccolma. Siete stati ispirati dai vostri luoghi d'origine ?
BSE. Veniamo entrambi da piccole cittadine , come altri musicisti che conosco...luoghi e circostanze che mi hanno portato a sperimentare con l'elettronica e i suoni. Luoghi che per me ti portano a fare molto sport o musica, per quest'ultima o fai parte della massa o sei ad essa alternativo..tornando indietro con la memoria, nella mia cittadina, inizialmente suonavo in un gruppo Death Metal, poi ad una band “Synth-Body-Music” serviva un chitarrista e attraverso quelle nuove amicizie (che praticavano Crossover Metal) scoprii l'Industrial sino a giungere nel '94-95 ad apprezzare l'Ambient, specialmente produzioni Tedesche su Fax Records e Pete Namlook (che morì l'anno scorso lasciandoci nello sconforto), tutto ciò mi spinse a ricercare un mio proprio stile. Poi andai a vivere in un'altra cittadina, più viva anche per via degli studenti, e lì conobbi K.Meizter. Ho anche altri progetti musicali avviati anni fa.

A. Avete collaborazioni con altri musicisti Dark Ambient Svedesi ?
BSE. Conosco Nordvargr che è della mia stessa cittadina ed altri (Cold Meat Industry rec. da Molby e Linkoping), ma Beyond Sensory Experience collabora con Moljebka Pulse e Nordvargr (MZ412). Dagli Stati Uniti, c'è Cordell Klier (Glitch) con cui abbiamo delle collaborazioni..non facciamo molto di più cercando di concentrarci sopratutto su Beyond Sensory Experience.
A. Grazie mille, Ci vediamo il prossimo anno 2014!

**Audio Intervista in Inglese

Valhalla café # 3 Audio Interview on Soundcloud




No comments:

Post a Comment