Tuesday 10 September 2013

Valhalla café # 2: Interview with Jouni Havukainen (In Slaughter Natives)

Interview with Jouni Havukainen (In Slaughter Natives) 2013-02-16

Swedish translation by J. Levin

A. Hej Jouni, hur kom det sig att du startade ditt projekt In Slaughter Natives?

J. Hej! Jag tror att det startade redan i början på 80-talet, 81-82 någon gång. Jag började spela gitarr då, eller försökte snarare men jag var totalt kass! Det lät för illa på gitarr så jag började göra ljudeffekter istället, med bandekon, dist, feedback… och jag insåg att jag var mer intresserad av att göra ljud än att spela. Därifrån var steget inte långt till att börja göra elektonisk musik. Det var så det började.

A. Var i sverige kommer du ifrån? Jag har noterat att många artister i genren kommer från små städer?

J. Inte jag, jag är född i Stockholm och uppväxt här i Linköping.

A. Har du inspirerats särskilt av att bo just här?

J. Det vet jag inte, det hade nog inte gjort någon skillnad var jag bott… jag kan inte svara på det faktiskt, det hade antagligen varit detsamma.

A. Var får du inspiration till din musik? Din musik har inslag av rituell dark ambient, kan du förklara lite om det?

J. Jag vet inte riktigt varför, ibland när jag försöker göra något annat så slutar det ändå med att det låter som det brukar göra – hur mycket jag än försöker! Jag vet inte varför. Jag antar att det är en del av mig, ett sätt att skapa som fungerar för mig och som jag inte kan komma ifrån.

A. Så Jouni, har du något nytt material på gång?

J. Ja det har jag, men det är inte helt färdigt. För ett par dagar sedan lyssnade jag igenom en massa låtar som jag jobbar med. Eftersom nästa album kommer att släppas på Cyclic Law så försökte jag hitta en fungerande mix på ungefär 25 låtar att skicka för genomlyssning. Jag har kanske 40 låtar som jag jobbar med parallellt, och jag har inte bestämt mig för vilka som ska vara med på nästa platta. Det går liksom inte att trycka in alla på ett album… Det är antagligen därför det drar ut på tiden, eftersom jag har så mycket halvfärdig musik, men jag trivs med det här sättet att arbeta.

A. Det ger sig säkert med tiden - Tack så mycket för intervjun!



** English Audio Interview below the link

Valhalla café # 2 Audio Interview on Soundcloud

[ Italiano ]

A. Come e quando iniziasti?

J. Iniziai nell'ottanta/ottantuno con la chitarra, la cosa non funzionò e ricavandone dei campioni (effetti), il passaggio all'elettronica fu prossimo...m'interessava il suono in se, non tanto suonare lo strumento canonico.

A. La zona da dove vieni ha connessioni con la tua musica ?

J. Non vengo da questa zona (Linkoping/ Norrkoping), non saprei se il luogo abbia influenzato la mia musica..

A. Ritual Dark Ambient? Ispirazioni per la tua musica ?

J. Non saprei come definirla, ho solo provato a fare qualcosa di valido per me stesso e da cui non potrei fuggire...poi, per quanto si tenti, è difficile davvero giungere ad una “esemplificazione definitiva”...

A. Prossimo materiale ?

J. Tante traccie che sto realizzando (varie decine) necessitano di molto tempo anche per essere solo scelte per un nuovo album, comunque presto vedranno la pubblicazione.

A. Grazie mille per l'intervista!


  Photo (c) Anton Wolf
In Slaughter Natives Web                                 

No comments:

Post a Comment