Friday 20 September 2013

Valhalla café # 4: Interview with Lars G Tängmark and Johan Levin (Lost In The Woods)

Interview with Lars and Johan (Lost in the Woods) 2013- August
Swedish translation by J. Levin

Angela. Det här är Son Angela från The Villa Festival, idag är jag här med Lars och Johan från Lost in the Woods, hej!
Lars. Hej Angela!
A. Kan du berätta hur ni började?
L. Projektet började 2001 när jag började att spela in låtar med gitarr och och sång på egen hand. Jag spelade egentligen elektonisk, esoterisk abstrakt musik vid den tiden, men kände att jag ville göra något mer folk-influerat. Så jag började spela in i min hemmastudio, och valde namnet från en låttext av Syd Barret, Clowns and Jugglers.. ’isn’t it good to be lost in the woods’. Jag tyckte det passade till musiken som lät ganska organisk och naturbaserad.
Jag släppte en cd och en cd ep på mitt eget bolag i små upplagor 2001. Jag började jobba på ytterligare en platta men av olika skäl blev den aldrig färdig, och det var inte förrän 2010 som jag återupplivade LITW. Jag kontaktade Johan Levin från Desiderii Marginis, som jag har spelat med sedan 1989 i The Wounded Meadow. Vi började med lite vaga planer på att spela in något mer neofolk-inspirerat, med akustisk gitarr, sång och keyboards. 2012 så började vi träffas och improvisera elktroniska ljudlandskapi min studio istället, och projektet tog en ny vändning.
J. Ja, det visade sig vara ett mer kreativt och prodiktivt arbetssätt, och det passade oss bättre. Att jobba med att skicka filer fram och tillbaka har en tendens att dra ut på tiden, och man tappar lätt momentet…
L. Precis, och det blev liksom projektet! Så vi skippade sången och det utvecklades helt naturligt. Så jag tog våra improvisationer, som vi hade timmar av, och började efterbearbeta dem, strukturera dem efter all möjliga olika ideer och teman, färger, former, klanger…
En av dem lät mer naturlik än de andra, och den passade bra ihop med ett antal bilder som jag och Henrik Stolt hade tagit några år tidigare, så det blev vårt första album ’The Meadowland Suite’ som nyss jag släppt på mitt eget bolag. Vi har ytterligare två album klara, ’Gormanudur’, ett gamalt ord som betyder ’Slaktmånad’ och ’In the Church of Living Trees Entwined’ som vi räknar med att släppa snart.
A. Kan du berätta vilken slags musik du inspireras av?
L. Det första jag hörde som inflerade mig i den riktiningen var tidiga Tangeringe Dream, när de mest improviserade. Känslan och friheten som genomsyrar deras musik från den tiden tilltalar mig mycket, liksom andra krautrock-band som Kluster.
A. Vad har du för tankar om The Valhalla Festival där ni ska spela 2014?
L. Jag känner mig hedrad och ser verkligen fram emot att få spela där. Det blir andra gången vi spelar live, och det ska bli jättekul att spela tillsammans med sådana som Peter Andersson som influerat mig mycket.
A. Tack så mycket för intevjun Lars!

**Audio Interview below the link



[ Italiano]

Lost In The Woods (intervista realizzata a Molby nell'Agosto 2013)

Angela : quando iniziasti ?
Lars & Johan : era il 2000 o il 2001 quando iniziai a registrare da solo brani con voce e chitarra, avevo fatto anche dell'elettronica astratta su tematiche esoteriche, ma ebbi l'idea di registrare cose dalle sonorità più Folk a cui associai i boschi, le foreste e la natura, riassumendo poi il tutto nel nome Lost In The Woods (da un verso di una canzone di Syd Barret ...”non è bello perdersi nei boschi”...). Realizzai un ep (di sei traccie) a tiratura limitata nel 2001 per la mia etichetta, pensando di giungere all'album intero l'anno successivo, ma rimase tutto fermo fino al 2010 quando rincominciai col progetto e contattai Johan Levin (Desiderii Marginis) col quale avevo suonato dal 1989 nella band The Wounded Meadow. Ci scambiavamo files (sempre pensando al Neofolk) in cui la mia voce si sommava al synth e chitarre di Johan, così per due anni, ma poi decidemmo di cambiare metodo : sessioni d'improvvisazione elettronica di circa un'ora e mezza per meglio cogliere l'attimo e rendere tutto più fluido (2012 inizio vero e proprio del progetto Lost In The Woods). Da due-tre ore di registrazioni d'improvvisazioni, “plasmai” quaranta-cinquanta minuti circa ed alcune traccie suonavano molto naturali come se ci si trovasse in un pascolo erboso (MeadowLand Suite) ed aggiungemmo al tutto degli scatti realizzati da Henrik Stolt durante delle escursioni fatte precedentemente.
A. cosa hai in cantiere ?
L. due nuovi albums che usciranno o su la mia etichetta o su altre (uno col titolo tratto da un'antica parola nordica, "Gormanudur" e il secondo che si chiamerà "In The Church Made of Living Trees Entwined")

A: influenze musicali ?

L. Tangerine Dream di cui collezionai gli albums e m'influenzarono soprattutto i loro primissimi lavori ('69-'72) e poi il “KrautRock” (Kraftwerk) con la sua libertà (ove le basi ritmiche non sono fondamentali).
S. Cosa pensi dell'edizione Scandinava del Villa Festival ?
Lars : mi fa piacere parteciparvi anche per via di persone come raison d'etre (che mi ha fatto intravedere le possibilità di queste sonorità).

**Audio Intervista in Inglese 


Valhalla café # 4 Audio Interview on Soundcloud











Photo by Henrik Stolt

                                      Lost In The Woods Web

No comments:

Post a Comment